Koszty wydziałowe, koszty pośrednie, koszty kierowania ruchem (inżynieria ruchu) oraz koszty zarządu, które są kosztami wspólnymi linii zostały na szczeblu DG PKP rozliczone na linie narzutem do kosztów bezpośrednich linii. Wielkości liczbowe ujęte w tablicy 3.1. są wynikiem takiego sposobu liczenia kosztów pośrednich dla linii.
W uprzednio podanej metodzie (punkt 2) zaproponowano, aby narzutem rozliczać tylko koszty pozostałe, tj. koszty wydziałowe oraz inne pozostałe. Koszty pośrednie linii, tj. koszty wspólne (w tym koszty kierowania ruchem) należy rozliczać odpowiednimi kluczami podziałowymi (podanymi w opisanej metodzie).
W tablicy 3.2. zestawiono koszty utrzymania i eksploatacji dla kilku wybranych linii kolejowych. Średni koszt 1 km linii wynosił w 1996 roku 122,2 tys. zł. Charakterystyczna jest znaczna rozpiętość kosztów poszczególnych linii w stosunku do wielkości średniej. Linie o pierwszorzędnym znaczeniu (linia 138) mają relatywnie wyższe koszty utrzymania i eksploatacji w porównaniu z liniami o znaczeniu miejscowym (linia 036). Na zróżnicowanie kosztów linii wpłynęły również naprawy główne, które były ewidencjonowane w kosztach utrzymania. Od 1997 roku naprawy główne zostały zakwalifikowane jako inwestycje ulepszające.
W tablicy 3.3. podano przykładowo nakłady inwestycyjne na modernizację na wybranych liniach kolejowych. Linie z literą E mają znaczenie międzynarodowe. Wielkość nakładów inwestycyjnych jest znacznie zróżnicowana, co wynika z długości poszczególnych linii i z założeń w zakresie modernizacji (zmiany potencjału przewozów, przystosowanie linii do podwyższonych prędkości, zmiany ciężaru pociągów, natężenia ruchu itd.).
Zestawienie pozycji kosztów bezpośrednich wspólnych i pozostałych
kod pozycji kosztów |
nazwa pozycji kosztów |
I. Koszty bezpośrednie linii |
|
1. Utrzymanie linii kolejowych i obiektów |
|
230 |
Podtorze |
231 |
Tory |
232 |
Rozjazdy |
233 |
Inżynieryjne budowle kolejowe masywne |
234 |
Inżynieryjne budowle kolejowe stalowe |
235 |
Przepusty |
236 |
Mury oporowe |
237 |
Przejazdy |
238 |
Rampy |
239 |
Perony |
240 |
Place naładunkowe i wyładunkowe |
241 |
Sygnały i znaki drogowe |
242 |
Inne budowle |
2. Inne koszty linii |
|
265 |
Grupy projektowe |
266 |
Badania defektoskopowe szyn |
267 |
Badania geometryczne toru |
269 |
Zadrzewienie, zakrzewienie i żywopłoty |
270 |
Leśne pasy przeciwpożarowe |
271 |
Spawalnictwo nawierzchni kolejowej |
272 |
Geodezja |
549 |
Akcja odśnieżna |
3. Utrzymanie budynków przy liniach |
|
575 |
Nastawnie |
577 |
Inne budynki przy linii kolejowej |
587 |
Budynki automatyki i łączności |
588 |
Budynki energetyki |
II. Koszty wspólne |
|
1. Utrzymanie maszyn i urządzeń torowych |
|
250 |
Podbijarki do podkładów |
251 |
Podbijarki do rozjazdów |
252 |
Czyszczarki tłucznia |
253 |
Zakrętarki wielowrzecionowe samojezdne |
254 |
Profilarki tłucznia |
255 |
Stabilizatory dynamiczne |
256 |
Zgrzewarki do szyn |
257 |
Wymieniarki podkładów |
258 |
Żurawie szynowe |
259 |
Dźwigi szynowe |
260 |
Pługi odśnieżne |
261 |
Defektoskopy |
262 |
Wagony pomiarowe |
2. Utrzymanie pojazdów szynowych |
|
555 |
Pojazdy szynowe z napędem silnikowym |
556 |
Pojazdy szynowe bez napędu silnikowego |
III. Koszty pozostałe |
|
1. Inne koszty pozostałe |
|
264 |
Utrzymanie innych maszyn i urządzeń |
551 |
Usuwanie skutków skażenia środowiska naturalnego oraz koszty jego zanieczyszczeń |
553 |
Nadzór liniowy |
554 |
Wagony techniczno – gospodarcze |
557 |
Eksploatacja pojazdów transportu drogowego |
558 |
Utrzymanie i naprawy pojazdów transportu drogowego |
559 |
Inne koszty gospodarki samochodowej |
567 |
Opłaty za korzystanie ze środowiska naturalnego |
2. Koszty wydziałowe |
|
201 – 205 |
Koszty administracji |
206 – 212 |
Koszty ogólnoprodukcyjne |
219 – 222 |
Koszty magazynowania materiałów |
Koszty „podatki od nieruchomości” i „opłaty gruntowe” rejestrowane w kosztach wydziałowych, związane z linią powinny być zaliczone do kosztów bezpośrednich.
Koszty wspólne maszyn i urządzeń rozlicza się na linię proporcjonalnie do czasu pracy tych maszyn na danej linii.
Koszty wspólne pojazdów szynowych oraz wagonów pomiarowych i defektoskopowych rozlicza się na badany odcinek analogicznie jak koszty maszyn.
Koszty pozostałe dróg kolejowych dla linii ustala się według zasad wcześniej podanych.
Dla pogłębienia metody kalkulacji kosztów na linie podaje się poniżej klucze podziałowe kosztów na ruch pasażerski i towarowy.
Podział kosztów dróg kolejowych na ruch pasażerski i towarowy
Grupa kosztów wg „Zestawienia ..” |
Rodzaj budowli |
Rodzaj kosztów |
Rodzaj miernika |
1. |
1. |
1. |
1. |
I. Koszty bezpośrednie |
|||
I.1. |
Podtorze |
utrzymanie |
|
Tory |
brutto tkm |
||
Rozjazdy |
|||
I.1. |
Inżynieryjne budowle masywne |
utrzymanie (bez amortyzacji) |
poc-km |
Inżynieryjne budowle stalowe |
utrzymanie (bez amortyzacji) |
poc-km |
|
Przepusty |
utrzymanie (bez amortyzacji) |
poc-km |
|
Mury oporowe |
utrzymanie (bez amortyzacji) |
poc-km |
|
Przejazdy |
utrzymanie (bez amortyzacji) |
poc-km |
|
Sygnały i znaki drogowe |
utrzymanie (bez amortyzacji) |
poc-km |
|
Inne budowle |
utrzymanie (bez amortyzacji) |
poc-km |
|
I.2. |
Inne koszty linii |
utrzymanie (bez amortyzacji) |
poc-km |
I.3. |
Nastawnie |
utrzymanie (bez amortyzacji) |
poc-km |
Inne budynki przy linii kolejowej |
utrzymanie (bez amortyzacji) |
poc-km |
|
Budynki automatyki i łączności |
utrzymanie (bez amortyzacji) |
poc-km |
|
Budynki energetyki |
utrzymanie (bez amortyzacji) |
poc-km |
|
I.1. |
Perony |
utrzymanie z amortyzacją |
100% ruch pasaż. |
I.3. |
Rampy |
utrzymanie z amortyzacją |
100% ruch towar. |
Place naładunkowe i wyładunkowe |
utrzymanie z amortyzacją |
100% ruch towar. |
|
I.1. |
Tory |
amortyzacja |
poc-godz. |
Rozjazdy |
amortyzacja |
poc-godz. |
|
Inżynieryjne budowle masywne |
amortyzacja |
poc-godz. |
|
Inżynieryjne budowle stalowe |
amortyzacja |
poc-godz. |
|
Przepusty |
amortyzacja |
poc-godz. |
|
Mury oporowe |
amortyzacja |
poc-godz. |
|
Przejazdy |
amortyzacja |
poc-godz. |
I.3. |
Nastawnie |
amortyzacja |
poc-godz. |
Inne budynki przy linii kolejowej |
amortyzacja |
poc-godz. |
|
Budynki automatyki i łączności |
amortyzacja |
poc-godz. |
|
Budynki energetyki |
amortyzacja |
poc-godz. |
|
II. Koszty wspólne rozlicza się do bruttotkm |
|||
III. Koszty pozostałe rozlicza się do udziału kosztów bezpośrednich i wspólnych ruchu pasażerskiego i towarowego w ich kosztach razem dla linii |