Oszacowanie kosztów podstawowych elementów infrastruktury transportu kolejowego

5/5 - (1 vote)

Koszty wydziałowe, koszty pośrednie, koszty kierowania ruchem (inżynieria ruchu) oraz koszty zarządu, które są kosztami wspólnymi linii zostały na szczeblu DG PKP rozliczone na linie narzutem do kosztów bezpośrednich linii. Wielkości liczbowe ujęte w tablicy 3.1. są wynikiem takiego sposobu liczenia kosztów pośrednich dla linii.

W uprzednio podanej metodzie (punkt 2) zaproponowano, aby narzutem rozliczać  tylko koszty pozostałe, tj. koszty wydziałowe oraz inne pozostałe. Koszty pośrednie linii, tj. koszty wspólne (w tym koszty kierowania ruchem) należy rozliczać odpowiednimi kluczami podziałowymi (podanymi w opisanej metodzie).

W tablicy 3.2. zestawiono koszty utrzymania i eksploatacji dla kilku wybranych linii kolejowych. Średni koszt 1 km linii wynosił w 1996 roku 122,2 tys. zł. Charakterystyczna jest znaczna rozpiętość kosztów poszczególnych linii w stosunku do wielkości średniej. Linie o pierwszorzędnym znaczeniu (linia 138) mają relatywnie wyższe koszty utrzymania i eksploatacji w porównaniu z liniami o znaczeniu miejscowym (linia 036). Na zróżnicowanie kosztów linii wpłynęły również naprawy główne, które były ewidencjonowane w kosztach utrzymania. Od 1997 roku naprawy główne  zostały zakwalifikowane jako inwestycje ulepszające.

W tablicy 3.3. podano przykładowo nakłady inwestycyjne na modernizację na wybranych liniach kolejowych. Linie z literą E mają znaczenie międzynarodowe. Wielkość nakładów inwestycyjnych jest znacznie zróżnicowana, co wynika z długości poszczególnych linii i z założeń w zakresie modernizacji (zmiany potencjału przewozów, przystosowanie linii do podwyższonych prędkości, zmiany ciężaru pociągów, natężenia ruchu itd.).

Zestawienie pozycji kosztów bezpośrednich wspólnych i pozostałych

kod pozycji kosztów

nazwa pozycji kosztów

I. Koszty bezpośrednie linii

1. Utrzymanie linii kolejowych i obiektów

230

Podtorze

231

Tory

232

Rozjazdy

233

Inżynieryjne budowle kolejowe masywne

234

Inżynieryjne budowle kolejowe stalowe

235

Przepusty

236

Mury oporowe

237

Przejazdy

238

Rampy

239

Perony

240

Place naładunkowe i wyładunkowe

241

Sygnały i znaki drogowe

242

Inne budowle

2. Inne koszty linii

265

Grupy projektowe

266

Badania defektoskopowe szyn

267

Badania geometryczne toru

269

Zadrzewienie, zakrzewienie i żywopłoty

270

Leśne pasy przeciwpożarowe

271

Spawalnictwo nawierzchni kolejowej

272

Geodezja

549

Akcja odśnieżna

3. Utrzymanie budynków przy liniach

575

Nastawnie

577

Inne budynki przy linii kolejowej

587

Budynki automatyki i łączności

588

Budynki energetyki

II. Koszty wspólne

1. Utrzymanie maszyn i urządzeń torowych

250

Podbijarki do podkładów

251

Podbijarki do rozjazdów

252

Czyszczarki tłucznia

253

Zakrętarki wielowrzecionowe samojezdne

254

Profilarki tłucznia

255

Stabilizatory dynamiczne

256

Zgrzewarki do szyn

257

Wymieniarki podkładów

258

Żurawie szynowe

259

Dźwigi szynowe

260

Pługi odśnieżne

261

Defektoskopy

262

Wagony pomiarowe

2. Utrzymanie pojazdów szynowych

555

Pojazdy szynowe z napędem silnikowym

556

Pojazdy szynowe bez napędu silnikowego

III. Koszty pozostałe

1. Inne koszty pozostałe

264

Utrzymanie innych maszyn i urządzeń

551

Usuwanie skutków skażenia środowiska naturalnego oraz koszty jego zanieczyszczeń

553

Nadzór liniowy

554

Wagony techniczno – gospodarcze

557

Eksploatacja pojazdów transportu drogowego

558

Utrzymanie i naprawy pojazdów transportu drogowego

559

Inne koszty gospodarki samochodowej

567

Opłaty za korzystanie ze środowiska naturalnego

2. Koszty wydziałowe

201 – 205

Koszty administracji

206 – 212

Koszty ogólnoprodukcyjne

219 – 222

Koszty magazynowania materiałów

Koszty „podatki od nieruchomości” i „opłaty gruntowe” rejestrowane w kosztach wydziałowych, związane z linią powinny być zaliczone do kosztów bezpośrednich.

Koszty wspólne maszyn i urządzeń rozlicza się na linię proporcjonalnie do czasu pracy tych maszyn na danej linii.

Koszty wspólne pojazdów szynowych oraz wagonów pomiarowych i defektoskopowych rozlicza się na badany odcinek analogicznie jak koszty maszyn.

Koszty pozostałe dróg kolejowych dla linii ustala się według zasad wcześniej podanych.

Dla pogłębienia metody kalkulacji kosztów na linie podaje się poniżej klucze podziałowe kosztów na ruch pasażerski i towarowy.

Podział kosztów dróg kolejowych na ruch pasażerski i towarowy

Grupa ko­sztów wg „Zes­ta­wienia ..”

Rodzaj budowli

Rodzaj kosztów

Rodzaj miernika

1.

1.

1.

1.

I. Koszty bezpośrednie

I.1.

Podtorze

utrzymanie

Tory

brutto tkm

Rozjazdy

I.1.

Inżynieryjne budowle masywne

utrzymanie (bez amor­tyzacji)

poc-km

Inżynieryjne budowle stalowe

utrzymanie (bez amor­tyzacji)

poc-km

Przepusty

utrzymanie (bez amor­tyzacji)

poc-km

Mury oporowe

utrzymanie (bez amor­tyzacji)

poc-km

Przejazdy

utrzymanie (bez amor­tyzacji)

poc-km

Sygnały i znaki drogowe

utrzymanie (bez amor­tyzacji)

poc-km

Inne budowle

utrzymanie (bez amor­tyzacji)

poc-km

I.2.

Inne koszty linii

utrzymanie (bez amor­tyzacji)

poc-km

I.3.

Nastawnie

utrzymanie (bez amor­tyzacji)

poc-km

Inne budynki przy linii kolejowej

utrzymanie (bez amor­tyzacji)

poc-km

Budynki automatyki i łączności

utrzymanie (bez amor­tyzacji)

poc-km

Budynki energetyki

utrzymanie (bez amor­tyzacji)

poc-km

I.1.

Perony

utrzymanie z amortyzacją

100% ruch pasaż.

I.3.

Rampy

utrzymanie z amortyzacją

100% ruch towar.

Place naładunkowe i wyładunkowe

utrzymanie z amortyzacją

100% ruch towar.

I.1.

Tory

amortyzacja

poc-godz.
(bez postojów)

Rozjazdy

amortyzacja

poc-godz.
(bez postojów)

Inżynieryjne budowle masywne

amortyzacja

poc-godz.
(bez postojów)

Inżynieryjne budowle stalowe

amortyzacja

poc-godz.
(bez postojów)

Przepusty

amortyzacja

poc-godz.
(bez postojów)

Mury oporowe

amortyzacja

poc-godz.
(bez postojów)

Przejazdy

amortyzacja

poc-godz.
(bez postojów)

I.3.

Nastawnie

amortyzacja

poc-godz.
(bez postojów)

Inne budynki przy linii kolejowej

amortyzacja

poc-godz.
(bez postojów)

Budynki automatyki i łączności

amortyzacja

poc-godz.
(bez postojów)

Budynki energetyki

amortyzacja

poc-godz.
(bez postojów)

II. Koszty wspólne rozlicza się do bruttotkm

III. Koszty pozostałe rozlicza się do udziału kosztów bezpośrednich i wspólnych ruchu pasażerskiego i towarowego w ich kosztach razem dla linii

Dodaj komentarz