Ostatnią branżą, której przedsiębiorstwa wchodzą w skład tzw. branży Nowych Technologii, są Media. Na rynku podstawowym tę branżę reprezentują: Agora, AMS, INTERIA.PL. Rynek równoległy tworzą: 4Media (Chemiskór), Muza, Poligrafia oraz Polskie Przedsiębiorstwo Wydawnictw Kartograficznych im. E. Romera.
Rynek podstawowy
Największą spółką na tym rynku jest Agora S.A.. Jest to grupa kapitałowa, w skład której wchodzi kilkanaście firm, których obszar działalności obejmuje wydawanie dziennika Gazeta Wyborcza, nadawanie programów radiowych i telewizyjnych oraz produkcję filmów. Na koniec 1999 roku w skład grupy kapitałowej Agory wchodziło 16 podmiotów (12 z nich należy do tzw. „grupy radiowej”), z których 11 podmiotów było spółkami zależnymi, natomiast pozostałe 5 stowarzyszonymi. Działalnością podstawową Agory, jednocześnie generującą największą część przychodów spółki (około 97%), jest wydawanie i drukowanie Gazety Wyborczej.[1]
Kolejna spółka medialna to poznański AMS S.A.. Jest to firma zajmująca się reklamą. Uważana jest za potentata na rynku reklamy zewnętrznej – tzw. reklamy outdoor. Głównym udziałowcem jest BB Investment Sp. z o.o., która posiada 37% akcji. Oferta podstawowa to tworzenie reklam oraz dbanie o proces jej ekspozycji (billboardy, przystanki komunikacji miejskiej itp.).
Kolejną spółką jest INTERIA.PL, która jest spółką zależną od ComArchu, który znajduje się w posiadaniu połowy akcji oraz w mniejszym stopniu od grupy RMF FM. Prace mające na celu stworzenie portalu internetowego rozpoczęły się w czerwcu 1999 r. z inicjatywy ComArch S.A. INTERIA.PL jest jednym z trzech największych portali w Polsce i oprócz serwisu informacyjnego oferuje serwis bezpłatnych kont poczty elektronicznej oraz serwis świątecznych kartek elektronicznych.[2]
Od momentu pojawienia się INTERIA.PL w sieci, liczba zarejestrowanych kont oraz wyświetleń stron systematycznie rosła. W grudniu 2000 roku akcje INTERIA.PL zostały dopuszczone do publicznego obrotu i w wyniku pierwszej subskrypcji publicznej, 2 lutego 2001 r., akcje INTERIA.PL zaczęły być notowane na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie.[3]
Rynek równoległy
Łódzka spółka 4Media (wcześniej Chemiskór) zaniechała dotychczasowej działalności (produkcja skór miękkich, farb i środków chemicznych dla przemysłu garbarskiego) i rozpoczęła działalność wydawniczą, poligraficzną, radiowo-telewizyjną oraz w Internecie. Firma zajmuje się publikacją darmowych lokalnych gazet oraz udostępnianiem usług internetowych dla firm. Spółka 4MEDIA S.A. rozpoczęła inwestycje na rynku medialnym w połowie 2000 roku. Jej działalność oparta jest na kilku filarach – prasa bezpłatna, prasa lokalna, prasa ogólnopolska, regionalne rozgłośnie radiowe i sieć drukarni. Jest także ważnym partnerem dla reklamodawców, oferując im możliwość zamieszczania reklam sieciowych w nośnikach mających najwięcej odbiorców.
Wydawnictwo MUZA S.A. działa na rynku wydawniczym od 1991 roku (na GPW notowana jest od 1998 roku). Oprócz działalności wydawniczej (opracowuje własne książki i projekty wydawnicze) prowadzi własny Klub Czytelników i księgarnię internetową, bierze udział w krajowych i międzynarodowych targach książki, współpracuje z najlepszymi wydawnictwami zagranicznymi (wydaje książki w oparciu o licencję). Profil wydawniczy obejmuje: albumy, atlasy, encyklopedie, leksykony, poradniki, słowniki, książki dla dzieci i młodzieży, literaturę piękna, przewodniki turystyczne, książki prawnicze oraz książki edukacyjne. W skład wydawnictwa MUZA SA wchodzą: Warszawskie Wydawnictwo Literackie oraz Sport i Turystyka.
W skład grupy kapitałowej MUZA S.A. wchodzą następujące podmioty: Muza Marketing Sp. z o.o. – prowadzi obsługę Klubu Czytelników i usługi mailingowe, Muza Szkolna Sp. z o.o. – wydaje podręczniki szkolne. Euromedia TV Sp. z o.o. – przedmiotem działalności jest produkcja filmów i programów telewizyjnych dla TVP, RTL 7, Polsatu oraz Polska Dystrybucja Książki S.A., której przedmiotem działalności jest prowadzenie handlu hurtowego i detalicznego książek i innych nośników.
Kielecka Poligrafia S.A. za misję przyjęła sobie poznanie i zaspokojenie potrzeb klienta poprzez stworzenie profesjonalnej struktury z parkiem maszynowym gwarantującym najwyższą jakość produkcji i kompleksową obsługę klienta. Całość [4] procesu produkcji, począwszy od odbioru danych, projekt, poprzez druk, obróbkę introligatorską, kompletację i dystrybucję wyrobu gotowego realizowana jest w jednym miejscu. Prowadzona działalność wydawnicza ogranicza się jedynie do wydawania pozycji zleconych. Pakiet większościowy akcji należy do Baring Central European Fund LP, który posiada 75% akcji i głosów.
Kolejna spółka wydawnicza to Polskie Przedsiębiorstwo Wydawnictw Kartograficznych im. E. Romera Warszawa-Wrocław. Spółka ta powstała poprzez przekazania jej w odpłatne użytkowanie mienia prywatyzowanego Państwowego Przedsiębiorstwa Wydawnictw Kartograficznych. PPWK jest niekwestionowanym liderem na krajowym rynku publikacji kartograficznych (ponad 50% udziału). Szczególne miejsce w portfelu towarowym firmy zajmuje oferta szkolna (oferta atlasów szkolnych i map ściennych)[5].
Poza materiałami edukacyjnymi w ofercie znajdują się także produkty kierowane do: turystów (przewodniki turystyczne i mapy krajoznawcze) i kierowców (mapy samochodowe i plany miast). PPWK przywiązuje dużą uwagę do jakości dystrybucji: 60 Hurtowni Patronackich oraz 56 Stoisk Firmowych w wybranych księgarniach na terenie całego kraju. Spółka oferuje także wolną powierzchnię swoich publikacji reklamodawcom oraz prowadzi na szeroką skalę współpracę z wydawcami multimedialnymi w celu opracowania pozycji kartograficznych na płytach CD.
[kolejny fragment tej dobrze napisanej pracy dyplomowej za miesiąc]
[1] Dziennik ten jest obecnie niekwestionowanym, pod względem ilości sprzedawanych egzemplarzy, liderem krajowego rynku czasopism. Szacuje się, że Gazeta Wyborcza skupia około 40% krajowych czytelników oraz posiada 60% udziału w rynku ogłoszeń prasowych
[2] W pierwszej postaci witryna Interia.pl zawierała 6 serwisów tematycznych: Wiadomości, Biznes
i Ekonomia, Motoryzacja, Kobieta, Turystyka oraz Rozrywka, a także obszerny Katalog Polskich Zasobów Internetu.
[3] INTERIA.PL nie zostanie uwzględniona w naszych badaniach, właśnie ze względu na to, że jej akcje pojawiły się w publicznym obrocie dopiero pod koniec 2000 roku. Nie zostały opublikowane wcześniejsze sprawozdania finansowe.
[4] Warszawskie Wydawnictwo Literackie przygotowuje bestsellery literatury światowej, polską literaturę piękną, eseistykę, poezję i słowniki; Sport i Turystyka opracowuje: literaturę o tematyce turystycznej, krajoznawczej, przewodniki po makroregionach Polski, informatory turystyczne o Polsce, albumy i atlasy, internetowy serwis turystyczny.
[5] W ofercie edukacyjnej znajdują się m. in.: atlasy i mapy ścienne ogólne – geograficzne, historyczne, administracyjne oraz krajoznawcze; atlasy szkolne dla szkół podstawowych i średnich; mapy plastyczne; książki popularnonaukowe, podręczniki akademickie do nauki geodezji i kartografii.